måndag 10 november 2008

Räknar och räknar

Min man räknar och räknar och förhandlar och förhandlar med firmor. Däremellan klagar han på träningsvärken efter gårdagens styrkepass. Men det är mycket att fundera på. Min man är sugen på att ta tjänstledigt några månader för att vara arbetsledare/byggarbetar då detta sannolik ändå kommer vara ett heltidsjobb. För att motivera detta ekonomisk har han räknat ut att han skulle behöva tjäna 110 000 kr i månaden för att det INTE skulle löna sig (fråga mig inte hur uträkningen gick till) att ta ledigt och bygga själv, jämfört med en svensk byggaren med timlön.

Jag är lite avundsjuk då jag

Inte är lika stark
Inte är lika bra på att bygga
Inte lika lätt kan vara borta några månader från jobbet

3 kommentarer:

Malin Winbladh sa...

Vi har tänkt likadant att Magnus ska ta ledigt under de veckor de stomreser huset (sedna ska vi göra resten själva). Det är nog klokt då det förutom det ekonomiska också är så många beslut som brukar behöva tas på plats.
Hälsar
/Malin

CoolHouse.se sa...

Om ni har råd så gör det (hellre det än att inte göra något alls), men jag skulle ännu hellre rekommendera att ni hyr in någon som kan hjälpa er! För vår del så hade vi trubbel med entreprenören som skulle ha gjort en massa saker, men som inte gjorde det, sen var jag med mycket - alltför mycket tror jag. Jag gick in för det hela väldigt mycket och det sliter.

Något av det BÄSTA jag har gjort i vårt projekt är att hyra in en byggprojektledare, förvisso ganska sent, men... Nu är det ordning och reda och jag får matnyttiga råd. Det är värt varenda krona!
(och jag kan lägga min tid på jobbet)

Leena - By the sea i Tosteberga sa...

Halloj!

Jonas har gjort så och det blir väldigt mycket billigare att bygga själv, förutsatt att man kan förstås.

Vet du, jag har helt missat dina gulliga rader om mig, den 30:e oktober. Ändå försöker jag titta in här med viss regelbundenhet och läsa allt, och då inte enbart den dagens inlägg. Men den 30:e har jag faktiskt missat. Men tusen tack! Du är för RAR!:-)

Kram