torsdag 20 november 2008

Offerten

Jag fick en förfrågan av Tinnar och Torn http://pellanochorjanbyggerhus.blogspot.com/ hur det gick med offerten. Jo, bra tror jag. Det tar ju lite tid att jämföra vad man får och inte får, och få förtydligande på vissa punkter om vad som ingår. Maken som är den bättre förhandlaren i familjen, ska ringa till de två andra konkurrenterna och höra om de vill matcha den här offerten. Sätter ju lite press på dem och se om de vill vara med i leken.

Själv är jag så dålig på att pruta och förhandla. När vi är utomlands har jag så svårt att pruta. Trots att jag vet att det är sed i många länder och att jag vet att om jag inte prutar kommer jag att betala ett överpris så får jag ont imagen och vill bara betala och gå. Min man däremot gillar att pruta och förhandla. När vi sålde lägenheten kunde man välja om man grattis (haha som om de inte fick betalt för det på något annat sätt) från mäklarfirman kunde få flyttstädning eller homestyling. Min man ringde och sa att vi gillar er mäklarfirma så om vi får både flyttstädning och homestyling samt ni tar ut en lägre procent av priset som arvode så är uppdraget ert. Och så blev det!

Så håll tummarna, fortsättning lär följa……

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för påhälsningen! Jag känner igen mig i det där med prutning och förhandling... inte det lättaste! Men du verkar ju ha en man som är en riktig klippa på det så det är väl perfekt! Hoppas nu att de andra kan möta den nya offerten så att ni får till en riktigt bra affär!
Kram

Tinnar och torn sa...

Okey, vi får hålla oss ett tag till då ;o) Tack för länkningen. Tyvärr så funkar inte länken tinnarochtorn.blogpot.com. Det var nämligen min käre sambo som först registrerade adressen så den heter pellanochorjanbyggerhus.blogspot.com...snyggt va....NOT...
Har funderat på att byta men har inte kommit mig för ännu. Kram Petronella

Vimsingen sa...

Ojdå, jag har ändrat din adress. Kopierade från din profil och reflekterade inte på att det fanns två bloggadresser.
Jag tycker ert hus blir så fint! Jag har en alldeles speciellt relation till hus med torn. Min mormor bodde i ett hus med torn. Nu skulle man kunna tro att det var ett slott, men det var ett hus byggt på 20 talet i ett helt vanligt villaområde. Av någon anledning så satte man torn på två av husen, ett var affären och ett var mormor och morfars hus. I tornet fanns inget mer spännande mer än trappan. Jag ska faktiskt fråga mormor om det fanns en anledning till att man satte torn på huset då hon är uppvuxen i huset.

/Vimsingen

Malin Winbladh sa...

Jag är också usel på att förhandla och gillar inte alls att pruta ens när vi reser till länder dår man förväntar sig det.
Ha en bra dag
/Malin