söndag 2 november 2008

Funkis och italienska verandor

Så har helgen förflutit. Det har blivit löv krattade i trädgården och mer lär det bli nästa helg om det fortfarande är plusgrader. Idag tog vi en liten utflykt för att titta på putsade hus som muraren tipsat om. De såg bra ut. Synd bara att det hus som likar vårt mest inte var riktigt klart. Huset var putsat men inte målat så det var svårt att avgöra hur resultatet blir. Men vi får väl återkomma om några veckor då det ska vara klart.


Sedan tog vi en tur till Södra Ängby. Jag blev tippad om en bok som heter Södra Ängby, Den vita staden av Malin http://twoswedishcottages.blogspot.com/. Den är beställd, men har inte kommit än. Jag kunde dock inte stilla min nyfikenhet utan maken och jag tog oss en tur dit, framför allt för att titta på altaner och balkongräcken. Svårt att välja. Vill ha något som inte ger så mycket insyn då vi har både altan och balkong mot gatan (eftermiddag kvällssol) men inte heller något som känns kompakt.



Sedan har jag fått en ide jag inte riktigt kan släppa. Kanske man skulle göra en italienskinspirerad veranda med vitt ”staket”, se nedan. Vi har ju en balkong och en fransk balkong på framsidan så det skulle passa ihop. I Danmark kan man se många hus med den här stilen och huset skulle verkligen bli lite annorlunda och spännande. Dock är nog inte ordet sagt i veranda frågan…









Bild: http://www.skodsborg.dk



2 kommentarer:

Taklyftet sa...

Alla dessa val man måste göra, men visst är det kul!
Vad du än kommer att välja kommer säkert att bli ursnyggt. Tips, ta med dig kameran och fota sådant du tycker är snyggt. Jag har så många gånger tänkt att det där måste jag komma ihåg men sen är det puts väck, teflon minne :)
Du får ha en bra vecka!

Malin Winbladh sa...

Det finns ett hus uppe på Ängbyhöjden med medelhavsinspirerade verandor, såg du det? Annars finns det nog i boken! Skriv en rad i bloggen om ni åker hit igen så kan bjuder jag på fika och guidar till områdets pärlor, vid en första anblick ser alla lika ut;-)
Hälsar
/Malin