måndag 3 november 2008

Öresund möter Medelhavet

När jag surfade på nätet i morse fann jag en jätteintressant artikel i DN. http://www.dn.se.

Arkitekten Cyrus Pilavachi är grekisk-dansk och gör vita Medelhavsinspirerade villor. Mitt bland funkis och sekelskiftsvillor på den danska kusten ligger stora vita villor med Medlehavs influenser.

”Pärlan på guldkusten

För några år sedan flyttade Medelhavet på allvar till kustremsan mellan Helsingör och Köpenhamn i Danmark. Då skapade de dansk-grekiske arkitekten Cyrus Pilavachi en villa som fått många danskar att vrida på nacken. ”

Och vad finner man när man läser vidare

”Hans förälskelse i Vitruviana går inte att ta miste på. Trots att otali¬ga byggnader växt fram på hans skissblad genom åren har just det här huset vid Rungsted Kyst en stor plats i hans hjärta. Kanske är det för att han och husets gamla ägare under många kvällar satt och spånade kring hur den gamla enplansvillan skulle kunna förvandlas till en ljus byggnad som öppnade sig för stranden, träden och växterna.

Alltså en form av taklyft!!???

Tittar man på före och efterbilderna så finns det inte en chans att man känner igen huset (bilderna går ej att kopiera utan jag länkar till arkitektens hemsida) http://www.domo-tegnestue.dk

Jodå,f ör man kan läsa vidare att

”Den gamla enplansvillan finns kvar i grunden i strandhuset och har byggts på och utökats med kolonner och terrasser, "inspirerade av tempelbyggenas klassiska kvaliteter" som Cyrus Pilavachi uttrycker det. Att behålla en ursprunglig byggnad och bygga på är faktiskt ett signum för Cyrus Pilavachis arkitektur.- Jag tycker om att det finns en historia, att man bevarar kvaliteterna i det gamla huset och skapar en symbios med det nya, moderna. - Och så är jag romantisk, vill bygga hus som folk älskar. I det gamla huset har det ju funnits saker som varit älskade och som måste bevaras."

Häftigt va!

3 kommentarer:

Taklyftet sa...

Vilket flott hus, det gick verkligen inte att känna igen från ursprunget.
Jag såg din fråga om vilket träslag vi ska använda i trappan.
Det kommer att bli ek i trappstegen efter som det är hårdare än furu/gran. I själva vagnen tror jag det är furu som är klädd med någon typ av masonit skiva för att den ska blir vit och slät (men jag är inte helt säker), ska kolla det lite noggrannare när jag ringer till firman.

Mia sa...

Vilken villa!

Vimsingen sa...

Ja visst är den häftig om något dyr..... 40 danska miljoner

/Vimsingen