söndag 25 januari 2009

Allt taktegel är inte tegel

Har jag förstått. En del är betong. Vår arkitekt avrådd oss från betongpannor då det är mer ”liv” i tegelpannor. Jaha så vi, hur vet man vad som är tegel eller betong? Så idag fick vi åka till bygghandeln och studera. Vet inte om vi blev så mycket klokare. Det är ju svårt när man står där med en tegelpanna att föreställa sig hur ett helt hus kommer att se ut.

Helst vill jag ha ett svart bandat plåttak, men det blir dyrt. Arkitekten varnade för att svarta betongpannor kan kännas tungt. Men rött kan bli väldigt rött.

Å andra sidan, mitt favorithus just nu har röda tegelpannor. Men det har ju legat ett tag på huset och åldrats vackert.


Jag har hittat en som verkar intressant. Moniers blådämpad.

Jag har inte sätt den i verkligheten, men den ser lovande ut på bild. Helst skulle jag vilja se ett helt hus med denna takpanna som kommer från Danmark. Jag får ringa tillverkaren i morgon. Är det någon som har sätt ett hus med denna färger eller känner någon som har lagt tak med denna takpanna, så tipsa mig gärna. Tips om andra snygga takpannor mottages naturligtvis också!


8 kommentarer:

Familjen Eriksson sa...

Kan Vimsingen vara vimsig???
Sorry, gick inte att motstå det skämtet.

Jag antar att du undrar var gamla huset står rent fysiskt, eller?
Svaret på det är ca fyra meter framför ytterdörren på nya huset...

Lite lagom småtrångt på tomten om man säger så...

Vad gäller tegelpannor kan man ju köpa gamla sådana på blocket. Om man vill ha redan "åldrade" pannor. (Undrar om det är Leena i Tosteberga som har gjort så, kommer inte riktigt ihåg, men en av bloggisarna iaf)

Kramis!
Maria

Erika sa...

Vi valde att använda oss av gamla Vittingetegelpannor till vårt nya garage. Fick på sätt samma slitna färg ("mossgrön") som huset. Taket gick på totalt 200kr tror jag + lite extra jobb med att spola av den värsta smutsen. Allt tack vare Blocket.

De pannor du är på jakt efter har jag inte sett.

Malin Winbladh sa...

Jag tycker också du ska försöka hitta gamla på Blocket, annars tog vi in offert på plåttak och priserna ahr sjunkit på arbetet och själva plåten är inte dyrare än nytt tegel (ej betong alltså). jag har heller aldrig gillat svarta tegel tak, tycker det ser ut som ett tungt lock på huset
Kram
/Malin

Taklyftet sa...

För våran det blev det betong plattor pga kostnaden + att de har något ytskickt som gör att de inte ska få mossa på sig lika fort.
Valet föll på tegelrött för vi hade svart innan och det verkligen tryckte ner huset på backen och kändes tungt, det var verkligen ett lyft att byta till rött.
Jag har en liten överraskning hos mig så kika förbi vet ja.
Kram

Jenny sa...

Vitputsat + klassiskt röda takpannor om du vill åstadkomma nåt klassisskt, Moniers om du (ni?) vill åstadkomma en mer modern look. I vilket fall tror jag att det blir jättebra på ert hus.

Drömmen Om Huset sa...

Till att börja med förstår vad du menar med att du inte ville se åt en bröllopstidning efter att du gift dig, så kände jag också när jag gifte mig för 4 år sedan.

Vilken otrolig trevlig blogg hit kommer jag återvända ofta.

Lycka till med takteglet!

/Tina

Leena - By the sea i Tosteberga sa...

Först, tusen tack för utmärkelsen:-)

Vad gäller takteglet köpte ju vi vårt på blocket, till vårt förra hus. Det blev både kanonbra och billigt. Men jag måste säga att det danska teglet är skiiitsnyggt. Jag har nämligen sett det i verkligheten. Väljer du det får du dels ett snyggt tak, dels ett tak som inte alla andra har.
Och du, det är STOR skillnad på betong– och tegelpannor. Betong är dött och som bekant kan aldrig döda ting få liv. Tegel däremot är levande och blir bara vackrare och vackrare för varje år. Som ett fint gammalt vin.

Och köper ni ett begagnat tegeltak är det tjusigt från början:-)
Vi köpte pannor från ett 60-talshus och jag valde bara de som låg på norrsidan eftersom de som har legat mot söder är aningen sprödare, på grund av solen. Inbillar jag mig åtminstone.

Kram

oscar sa...

Hej Fru Wilma!

Vi är i tagen att bygga ut vårt hus, och har mansardtak. Efter en google sökning på mansardtak hittade jag din blogg och specifikt bilden på ett hus i detta inlägg. I vår utbyggnad har vi tänkt oss en terrass som är ansluten till långsidan av huset. På bilden i detta inlägg skymtar en sån lösning. Det är inte möjligt att du har fler bilder på det huset eller möjligtvis vet vilken adress det är? Tack på förhand.
/Oscar