torsdag 12 mars 2009

Att lägga fiskbensparkett, Part III

Så var det bara att lägga frisen (kanten runt fiskbensparketten kvar) problemet är sista biten där du får två noter mot varandra. Se bilden nedan. Först trodde jag att jag gjort fel, men när jag läste i min förträffliga bok insåg jag att så skulle det vara.
Det man gör då är att man sågar till en bit parkett och gör en ny skåra där noten passar in. Lite trixigt men efter ett par försök gick det.
Och sim sala bin så var 6 kvm parkett lagd.
Blir det fiskbenparkett på ovanvåningen?
Ja, det blir det troligtvis. Jag har faktiskt lyckat övertyga maken. Det är lite pillrigt och tålamods krävande, men väldigt roligt. Parketten vi har använt hetter ekoparkett. Deras referenser är bland annat grandhotell så vi hoppas att den kommer hålla.
Det finns dock vissa rum jag inte skulle ge mig på, den avrundade trapphörnet nedan skulle jag aldrig ge mig på, men visst är det vakert?



10 kommentarer:

Maria sa...

Oj vilket jobb!

Vad duktig du varit och vad snyggt det blev. Hoppas du orkar göra till hela övervåningen nu. Fast du har ju rutin numera;)

Är det er trapp därhemma? Ni har väl ingen övervåning nu? Har jag missat något?

Kram Maria

Vimsingen sa...

Nej, det är inte vår trappa, för helt korrekt vi har ingen övanvåning ännu:)
Bilden är från en husvisning i Malmö.

Erika sa...

Riktigt häfftigt att ha ett sånt hantverk i huset o veta att man gjrot det själv. Härligt jobbat!

Helene sa...

Vad snyggt!
Well done!
Hur mycket kostar det/kvm?
Kram Helene

Jenny sa...

Det blir så snyggt! Ni måste känna er rätt nöjda;)

Vimsingen sa...

Parketten kostar ca 400 kvm med lite rabbat. Sedan ska de3n slipas.
/Vimsingen

Christina sa...

Vad duktig du är. Jättesnyggt! //Christina

Susie sa...

Riktigt snyggt gjort! Jag hittade till din blogg via dit första inlägg om fiskbensparkett, kul o få se resultatet!

Vi fick i veckan fiskbensparkett i kök och hall, dock inlagt av en golvläggare... Han spikade golvet i vårt bef.plankgolv (med spikpistol i noten) kankse en idé för att slippa kladdet med lim?!

Unknown sa...

Hej,

Har precis köpt lya och planerar att lägga in fiskbensparkett i ett par av rummen. Vore kul om du la upp en liten verktygsgudie om vad man behöver för att klara ett sådant gebit. Frässtålet tillexempel. Var hittar man det?

Tack för svar.

/ A

Lil'm sa...

Hej!
Jag surfade på ekparkett och hamnade här, och blev mäkta glad när jag såg ert/ditt projekt! Jag skulle bli rysligt glad om du skulle vilja skriva ett inlägg till eller gärna maila (maria@zika.se) en "extended version" av hela förloppet, alla verktyg, ev. missat (läste om de fyra cm förskjutning ;) då detta är exakt vad vi är ute efter; äkta parkett + veta hur man gör :)