måndag 4 augusti 2008

Missöden

Som jag skrev i början var vår plan redan från början att bygga ut huset efter hand. Att fantisera och drömma om hur huset tillslut ska se ut är kul och fantasin kan fara iväg åt många håll. Det som dock inte är så kul är att ta itu med verkligheten.

En månad efter att vi hade flyttat in är jag ute på middag med kollegor. Då ringer maken och säger lite försynt att det är nog lika bra att jag går på toaletten innan jag kommer hem efter som vi har stopp i rören och det rinner vatten i källaren och han har stängt av allt vatten och ring rörjouren. Jag kastar mig i en taxi hem, och förväntar mig vatten i hela källaren, men ser tack och lov inget. Det droppar bara lite från röret och maken står och försöker städa upp vatten som finns i badrummet. Röris kommer och rensar rören (jourbil mitt i natten =dyrt). Och allt är frid och fröjd… i två dagar. Då är det stopp igen och vattnet väller upp i duschen. Maken är på konferens så denna natt blir det jag som får lyssna på röris och hans beskrivningar om vad som kan ev. orsaka stoppet (typ rörbrott, tegelstenar mm) Han rek filmning av rören.


Veckan mellan översvämningarna och filmningen var inte kul. Vi så vårt finna funkishus förvandlas till spillor och där det skulle gå åt hutlösa mängder pengar till att bara återställa det till det skick vi köpte huset i. Utbyggnad av huset började kännas väldigt långt bort.

Vid filmningen hittade de en skärva av en gammal toalett (nej det ska inte ligga gamla skärvor av toaletter i rören) och de kunde fiska ut den. Den har troligtvis legat där sedan renoveringen för tio år sedan men efter som han var en äldre man och antagligen inte duskade varje dag så hadde den inte gett några symtom. Men när vi som barnfamilj kom så ökade belastningen markant och det blev översvämning. Men med skärvan borta har rören funkat felfritt.


Många har undrat om detta är att betrakta som dolt fel och det är det. Vi valde dock inte att gå vidare med ärendet pga. jämförelsevis var kostnaden liten och den gamle mannen hade gett oss trädgårdssaker, gräsklippare, hyvelbänk mm för mycket större värden.

Inga kommentarer: