fredag 8 augusti 2008

Fler arkitekter

Om vi skulle ha byggt ett helt nytt hus skulle kanske priset vara rimligt. Men för en utbyggnad/påbyggnad skulle det dra en stor del av budgeten. Maken ringde Åtvidabergshus som var på semester och skulle återkomma när säljarna var tillbaka på kontoret. Vilket de aldrig gjorde. Å andra sidan återkom inte vi heller.

Maken och jag brukar ta en kvällspromenad framför allt på somrarna. Jag har en tendens att välja en runda som går förbi mina favorit hus fram för allt ett. Huset är inte färdigbyggt (och ärligt talat undrar jag om det någon gång kommer att bli det). Först trodde vi att det var nybyggt för det var så stort, men efter några rundor såg vi att huset hade gamla garageportar och vi började förstå att det var ett hus som måste ha genomgått en stor renovering och tillbyggnad. Tyvärr kan jag väl säga att inte mycket har hänt med huset sedan första gången vi såg det. De håller fortfarande på att gjuta en veranda och stålräcket till varannan står förfarande ett år senare kvar på samma ställe ute på gräsmattan. De verkar ha tagit ut sig i renoveringen och kommer inte vidare.

Men huset! Ett funkishus med ett stort vardagsrum på nedre botten med ett rundat fönsterpari. Ovan för detta rum finns en balkong. Tänk att ha sitt sovrum där och kunna öppna och gå ut och ta en kopp kaffe på balkongen. Vidare har huset tre små franska balkonger och en stor terrass. Rena linjer, men inte kantiskt som en del funkishus kan bli utan mjukt och elegant. Ett sånt hus vill vi ha!

Vi funderade mycket om vi skulle ringa på och säga "vilket fint hus ni har". Jag tror att de skulle ha uppskattat det. Men innan vi kom till skott så kom min man på att alla ritningar på vilor är offentliga handlingar. Så vi beställde helt enkelt ut ritningarna på deras hus för att se vem som var arkitekten och om de hade några fiffiga lösningar.

När man har sett ett hus som man verkligen gillar och får ritningarna blir man besviken. Ritningarna kan aldrig göra huset rättvisa och om jag först hade sätt ritningarna på detta hus skulle jag inte ha tittat på det igen. Det såg ut som vilket annat hus som helst. Men på ritningarna stod arkitektfirmans namn AW arkitekter och vi ringde dem.


Det var kändes skönt att kunna utgå från ett hus när man beskriver vad man önskar sig. Arkitekten Hasse är en man i 60 års åldern som har ritat många hus. Lugn, sansad och lyhörd. Han berättade att huset var en tillbyggnad och tipsade om en massa andra funkishus som var nybyggda och tillbyggda i området. Sedan åkte han hem för att rita en första skiss på hur vårt hus skulle kunna bli. Spännande!

Inga kommentarer: