måndag 22 juni 2009

Här händer det mycket!

När vi kom tillbaka efter några dagars midsommarfirande hade byggarna grovputsat färdigt huset. Med grovputsat menar jag de stora ytorna, inte finliret runt fönster mm. Idag har de tagit upp två hål i gaveln som är öppningarna till de franska balkongerna. Det kändes chockartat att de hackat hål i vår fasad, även om hålen leder in på vinden. Imorgon kommer en stor container och då ska de plocka bort allt tegel. Tur att det ska vara fint väder hela veckan.

Om planen håller kommer takstolarna i slutet på denna vecka. Jag har ringt och kollat med SP fönster och de har som plan att leverera fönstren nästa vecka, vilket är enligt planen.

Vi har börjat spackla och måla i stora rummet. När vi är klara i stora rummet kommer det vara dags att ta tag i köket. Där ska byggarna flytta ett fönster och en dubbeldörr sättas in. Efter det ska en vägg mellan det som idag är vårt sovrum och köket rivas. Och sedan kommer jag och maken med spackel och målarfärg. Här ska det också läggas golv. Vi har fiskbensparkett i den ena delen idag. Min förhoppning är att det ska gå att lägga dit fiskbensparkett i den andra delen. Detta ”nya kök” tycker jag ska bli spännande att se. VI ska också lämna in våra köksskåp för målning, byta bänkskiva och byta kakel.

9 kommentarer:

Viveka Gulda sa...

OJ
Detta börjar bli riktigt spännande:)

Helene sa...

Måste vara härligt att vara igång!
Vi hoppas också snart vara på väg in i byggsvängen.
Ha en skön, arbetsam sommar!
Lycka till med allt.
Kram Helene

Erika sa...

Har väntat på dina takstolar......sitter kvar här då till nästa vecka för att få se dem.
Antar det känns konstigt att se sitt hus i anna "skrud".

Livet på Marbogården sa...

Här händer det grejer, roligt:)

Taklyftet sa...

Vad det går undan!

Soltorpsgarden sa...

Åh vad kul! Läskigt att åka bort och lämna huset till hantverkare...det gäller att dom vet vad som ska göras så det inte blir tokigt! Spännande och se slutresultatet! Kram Soltorp

Från ruckel till palats sa...

Oj oj oj. Här händer det grejer. Men har jag missuppfattat nu? Hade ni inte ett kök sedan tidigare?

Leena - By the sea i Tosteberga sa...

Spännande! När beräknar ni vara helt klara? Själv trodde jag i min enfald att vi skulle vara klara i februari-mars i år. Nu inser jag att det kanske blir februari-mars nästa år. Om jag har tur. Hahaha!

Vimsingen sa...

Till Från Ruckel till palats: Jo vi har redan ett kök, men det kommer att bli dubbelt så stort när vi gör om vårt sovrum (som tidigare var matsal) till köksdel. Vi kommer därefter ytrenovera.

Leena: Tidsplan…….Byggarna ska vara klara med skalet till ovanvåningen (utsida, isolering, rör uppdragna) till sista Augusti. De tror om vädrets makter är med dem att de är klara i början av augusti.

Byggarna ska senast vara klara invändigt enligt kontrakt(ovanvåningen) i mitten av augusti.

Vår plan är att under juni, juli göra klar i vardagsrum och kök. Därefter ska vi börja med ovanvåningen. Förhoppningen är att pojkarna rum ska vara klart till jul (och vårt sovrum men det kanske är önsketänkande).

Badrum nästa år (och jag skulle önska att vår altan på framsidan av huset skulle vara klart då också). 2011 Glasveranda…... Alltså en tvåårsplan, men allt tar mycket längre tid än man tror så vi får se. Jag är bara glad att vi har börjat. Får se om jag är det om ett halvår också :)