måndag 15 juni 2009

Fyra nyanser av grått

Maken har klart deklarerat att hans vita period i livet är över och att han inte vill ha vita väggar i vardagsrummet. Jag skulle gärna ha en vit cremefärg. Vi har diskuterat fram och tillbaka och jag har tom föreslagit att vi ska kontakta en inredningsarkitekt för att få råd. Men maken vägrar det med, för han tror att det skulle bli två som stod och sa creme, creme, creme.

Idag åkte vi till färgaffären. Jag har försökt att förklara för maken vad jag ogillar med den färg vi har idag i vardagsrummet. Den är för kall. Men när expediten tog fram en varmare grå kändes den mest njurfärgad. Hur som helst fick vi två provburkar med oss hem.

Sedan åkte vi till Stiltje. Det visade sig att en av dem som är återförsäljare för Stiltje i Stockholm är mamma till en av lillkillens dagiskompisar. Mycket prat om färg, naturliga färger, mineral färger m.m. Tyvärr hade de inga provburkar men vi har fått provbitar uppmålade.

Ärligt talat, alla pratar om Stiltje och hur fantastiskt deras prudukter är, men jag är inte säker på att om man målade 4 fält med de två grå från vanliga färgaffären och de två från Stiltje att jag skulle se skillnaden……

I hallen kan maken dock tänka sig vitt till och med cremevitt…… eftersom han tycker att vår hall är lite mörk. Sedan har vi köket. Där en vägg ska rivas och där kan ingen av oss komma på vad vi vill ha för färg. Arbetsrummet får blir den färg vi har enats om tillslut. Vi är dock eniga om att vi vill ha det enhetligt i hela huset. Alltid nått, men hur ska vi nå dit?

5 kommentarer:

Jenny sa...

Kör över mannen och gå på creme! Säger en som hade sin grå period för några år sedan... Hopplös väggfärg. Inte alls så neutral som man skulle kunna tro. Begränsar massor!

Leena - By the sea i Tosteberga sa...

Ja, usch för grå väggar. I inredningen ja, men inte som väggfärg. Trist!
Jag förstår ditt dilemma fullt ut och kan med ålder och erfarenhet bara konstatera att singeltjejer och gaykillar har de snyggaste hemmen, eftersom de slipper att kompromissa:-)

Jonne sa en gång till mig att "Jag har fullt förtroende för dina inredningsval, så det överlåter jag åt dig." Men när jag sa att jag ville ha en orange soffa blev det helstopp:-)

Hoppas verkligen du lyckas övertyga din man om att kräm är bättre än grått. Håller alla tummar jag har!

Taklyftet sa...

Jag känner igen diskutionerna om färger osv men det kommer att lösa sig efterhand ;-)
Vi köpte trappan från Idala trappan som är ett lokalt företag och inte ligger så många mil från där vi bor. De var kanske inte de billigaste men de var väldigt trevliga och vi fick ett bra bemötande.

Soltorpsgarden sa...

Hej! Vi har grått i två rum och det fungerar bra! en ljus ljus grå i sovrummet och en ett snäpp mörkare i vårt stora allrumm med ett stort fönster så det kommer mycket ljus, Vi har valt målade väggar med lite sand i (kommer inte ihåg vad den heter nu) men det blir lite mer liv i väggen med den. I köket har vi vitt, pärlspont och även i hallen och det har vi inte tröttnat på, det känns verkligen rätt i det här huset. Men vi har inte tröttnat på den gråa än....(3 år) det är väldigt lugnt och vilsamt med den färgen. Lycka till!

Livet på Marbogården sa...

Roligt att ni har kommit igång och lycka till, skall bli roligt att följa arbetets gång:)