söndag 24 januari 2010

Överkritiska eller slarviga hantverkare?

De två senaste veckorna har gått till att jaga hantverkare som ska göra om saker i huset. Byggfirman har varit och lagt mer isolering i taket och tätat till en köldbrygga som bildades av att de lagt till en extra regel utan att diskutera med oss eller kvalitetsansvarig. Det har blivit bättre, men inte bra.

Elektrikerna är ett annat sorgligt kapitel. Vår kontakt började så bra men när vi skulle koppla in tv på ovanvåningen, så visade det sig att det inte fanns någon signal. När han i veckan kom tillbaka visade det sig att detinte vara så konstig- han hade kopplat in fel sladd. Så någon signal kan det aldrig ha funnits. Så slarvigt Kollar man inte att det är signal innan man säger att det är klart? Vi har också ett eluttag där han inte tror att det finns någon sladd framdragen. Trist nu när väggarna är stängda. Båda de här sakerna kommer ju att redas ut men det är så trist att hålla på med. Lyckligtvis har vi hållit inne pengar för båda firmorna.

Visar bilder från trappan som vi är ganska nöjd med. Men målningen är sådär på visa ställen. Kanske inte så att det syns vid första anblicken men känner du på vissa ställen är det strävareoch känns som om något har kladdat på trappen. Detta tillsammans med att vi inte fick det konformade trappräcke vi beställde känns sådär.

I stort sätt är vi nöjda med projekten men som min man hela tiden återkommer till varför gör de inte rätt från början? Eller är vi överkritiska och pedantiska?


10 kommentarer:

Viveka Gulda sa...

Absolut inte, har man beställt en sak ska man få den. Ni är INTE överpedantiska. Stå på er!!

Pernilla sa...

Håller med Viveka. OM man jobbar professionellt med något så ska man göra sitt allra bästa. Och blir det ändå fel så ska man rätta till. Det är inte svårare än så. Alla kan göra fel och göra tossigt men hantera det rätt då. Jag tycker att det är märkligt att hantverkare över lag alltid får så mycket klagomål, varför kan de inte försöka göra rätt från början? För det kan ju inte vara så att alla människor bara har bestämt sig för att klaga lite sådär för att det är kul... Jaga och ringa och hålla inne pengar, passa tider osv. Nä. Roligare kan man ha.

maria sa...

Vi har dåliga erfarenheter av hantverkare på sistone. Magnus som gör gärna allt själv, har inte orkat i höst och vi lejde in vit arbetskraft som går in med slagborren och förstör vår nya fina högblankvita trappa. Idag är den spacklad och vi väntar fortfarande på att målaren som elektrikern ska ersätta ska komma för att slipa och göra fint igen...
I ett annat rum gick elektrikern igenom en av våra garderober utan att ta bort kläder, råkar vara den garderob jag förvarar mina "fina kläder" och spetsunderkläder...behöver jag säga att det är svårt att få bort bös ur spets???
Nej tacka vet jag min egen karl som är både duktigare och mer noggrann... orken ska bara komma tillbaka.

Livet på Marbogården sa...

Såå tråkig när de inte gör rätt från början. Hoppas att det i slut ändan löser sig för er....Kram

Susie sa...

Jätte trist när man ska behöva tjata för att det ska göras ordentligt. Man förundras över hur nonchalanta hantverkare kan vara. Vi är precis på gång att ta in hantverkare igen i vårt hus...suck...fast ändå ganska skönt att något faktiskt händer trots att vi inte jobbar på huset!

Hoppas det löser sig med era hantverkare, -och jag tycker inte att man kan vara överkritisk när man tar in proffs!

Mårtensdrätt sa...

Lider med er, vi har bra hantverkare...men det beror förmodligen på att vi känner dem, men å andra sidan har vi inte kopplat in tv:n ännu och målaren kommer inte förrän till våren eller sommaren...men stå på er man kan aldrig vara för överpedantisk
Kramen Ulrika

Mårtensdrätt sa...

Lider med er, vi har bra hantverkare...men det beror förmodligen på att vi känner dem, men å andra sidan har vi inte kopplat in tv:n ännu och målaren kommer inte förrän till våren eller sommaren...men stå på er man kan aldrig vara för överpedantisk
Kramen Ulrika

Erika sa...

Va tråkigt att läsa att ni har fått problem med signaler o färgen. Hoppas att det löser sig på bästa sätt.
Än så länge har vi fått bra hjälp på de saker som inte gått rätt för oss men det kan ju så lätt bli tvärtom.

Tinnar och torn sa...

Hejsan!
Nej, ni är inte överkritiska. Stå på er! Ska man betala fullt pris för ett jobb ska man få det rätt och riktigt utfört. Det är min fulla övertygelse fortfarande trots allt skit vi fått stå ut med under byggtiden som förresten fortfarande inte är uppklarat. Det förvånar mig att det verkar vara så snålt med vettiga och duktiga hantverkare som önskar lämna nöjda kunder efter sig i sin yrkeskarriär. Mycket märkligt! Som sagt stå på er, ni är inte alls fel ute. Klart ni ska ha valuta för ERA pengar. Lycka till/ Kram Petronella

Erika sa...

Nu har jag tagit bild på våra pytte dioder!!